Na větvi

Větev v bouři zlomená…

Přemýšlel jsem o tom jakou roli hraje potřeba užívat dřeva šetrně a s úctou k tomu daru Země pro většinu tesařů, truhlářů, řezbářů a dalších řemeslníků ze dřeva tvořících. Mnoho lidí kolem řemesla má krásný vztah ke stromům a krajině, tím spíš pokud užívají hlavně ruční nářadí. Strom je přeci živá bytost a dřevo se musí nejprve nějak získat, vytěžit a to co vytvoříte je směněno prací. Spousta se toho jen tak spálí v rámci úklidu, protože proměnit větve z prořezávek v palivo je namáhavá práce (tedy pokud zrovna nevyřezáváte:-)). Takové hospodaření mi připomíná domácnost s přes den rozsvícenou žárovkou, vyhazování zbytků zeleniny do směšného odpadu atp. Že z lesa nebo remízků ale nejde vše do posledního proutku pryč je vlastně i dobře. V koloběhu elementů se nemůže zapomínat ani na Zemi/půdu z níž ty naše krásné stromy rostou. Potřebuje něco nazpět. Stejně jako u včel, není dobré brát všechno. Tlící mrtvé dřevo je vlastně plné života, protože hostí spoustu brouků a dalších organizmů a rostlinek a krásně drží vodu.

Našel jsem, před rokem asi, takové celkem povedené video o chlapíkovi z Japonska, atomovém inženýrovi (Lidem kolem atomové energie mám pocit se často stává, že cítí potřebu posílit kontakt s přírodou.), který své zaměstnání opustil a pracuje se dřevem, dává důraz na to využít z pokáceného stromu co nejvíc k výrobě a tak nedělá jen nábytek, ale i hračky atd. z drobnějších kousků a větví.

Také jeden můj kamarád z Německa Dietrich se účastnil projektu, kdy skupina asi 30 řemeslníků a umělců pracovala s dubem, každý si zvolil pro svou práci nějakou část stromu a napsali o tom knihu. Je k přečtení/prohlédnutí na Modrém domě (v němčině).

Mě se to vážně líbí a říkám si, jak rozběhnout další podobný projekt a nejspíš takhle –

Čerstvě odřezané větve. Můžete vidět i pár starších řezů. Už koncem zimy jsem z té třešně, která roste u cesty za humny, odřezal pár menších větví, protože se mi zdála přetížená a strom už nemá úplně zdravý kmen. Nu bylo to málo a při náporu letošní dvouleté úrody to nepomohlo. Z téhle první várky bude pár lžic a… Nechte se překvapit, začíná seriál příspěvků

Chci nápad sdílet s dalšími lidmi, pokud se vám líbí, přijeďte si pro kousek nebo napište, můžete si něco přát 😀

A jedno zelené moudro nakonec „Řež dřevo dokud je čerstvé“!

Napsat komentář

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.